حدیث پورجمشیدی؛ بیژن رضایی؛ نادر نادری
چکیده
هدف: مربیگری کسبوکار فرآیندی توسعهدهنده است که در آن یک مربی با صاحبان کسب وکار برای بهبود در عملکرد بهتر و موفقیت در کسب و کارشان همکاری میکند که بیشتر بر نیازها و اهداف کسب وکار تمرکز میکند تا رویکردها و استراتژیهای مناسبی را برای دستیابی به اهدافشان تعیین کنند، در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای اثرگذار و ...
بیشتر
هدف: مربیگری کسبوکار فرآیندی توسعهدهنده است که در آن یک مربی با صاحبان کسب وکار برای بهبود در عملکرد بهتر و موفقیت در کسب و کارشان همکاری میکند که بیشتر بر نیازها و اهداف کسب وکار تمرکز میکند تا رویکردها و استراتژیهای مناسبی را برای دستیابی به اهدافشان تعیین کنند، در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای اثرگذار و میزان اثر آنها در پیشبرد توسعه مربیگری کسب وکارها انجام شد.روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات توسعهای- کاربردی قرار دارد که با رویکرد کیفی-کمی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 20 مربی کسب وکار عضو سایت چپتر (نماینده فدراسیون کوچینگ در ایران) بود که دارای مدرک بینالمللی مربیگری بودند و در بخش کمی شامل فعالان عرصه مربیگری بود که طبق آمار وزارت صمت به ارائه خدمات مربیگری میپردازند ( 394 نفر) که نمونهای به حجم200 نفر از آنان بهصورت هدفمند در دسترس در نظر گرفته شد.یافتهها: نتایج پژوهش شامل شناسایی 35 کدباز از مصاحبهها در بخش کیفی بود که در قالب پرسشنامه بین جامعه کمی توزیع گردید و نتایج حاکی از آن است که متغیرهای ارزش آفرینی، ارتقا فرهنگ مربیگری، تبلیغات هدفمند به همراه ارتقا سطح مهارتهای عمومی دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر توسعه مربیگری میباشند و متغیرهای تقویت منافع متقابل مربی و مراجع، تعامل و یکدستی علم و تجربه در بازار مربیگری، ذهنیت سازی مثبت به همراه تعهد به یادگیری بر توسعه مربیگری اثر غیرمستقیم دارند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه متغیرهای ارزشآفرینی (23/0= Beta) و تعامل و یکدستی علم و تجربه (20/0= Beta) به ترتیب بیشترین میزان اثر را داشتند. میتوان گفت که ارزشهای مربیگری در حقیقت فعالیتهای خلاقانهای است که در زمینه کشف توانایی، انگیزش و توسعه انجام میدهند و امروزه عدم توجه به نقش ترکیبی علم و تجربه در بالندگی و ارتقاء مهارتها و پویایی و چابکی بهنحو قابل توجهی کسب وکارها را دچار فرسودگی میکند.